Jira ICT wint MKB Beste Choice Award - Magento Workshops 2010
Dec
30

Interview met Magento Consultant Ray Bogman in Winmag Pro

Webwinkelen met Magento De trends in E-Commerce volgen elkaar snel op en inmiddels zijn we aangekomen bij nieuwe trends als Social Commerce en M-Commerce.

Jira eigenaar en Magento consultant Ray Bogman is hierover geinterviewd door Dirk Jan van Ittersum en dit interview staat in de meest recente editie van de Winmag Pro.

Klik hier voor het gehele interview in PDF-format.

 

 

 

 

Tekst artikel "Webwinkelen steeds mobieler en socialer".

 

Het aantal webwinkels neemt rap toe in ons land. Steeds meer mensen zien het zitten om producten of diensten via internet te verkopen. De trends van dit moment? Social commerce en m-commerce. En ook Google laat van zich horen.

Zelfs het NOS Journaal besteedde er de afgelopen maanden aandacht aan: steeds meer kleine zelfstandige winkeliers beginnen een webwinkel. Volgens schattingen van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zijn het er tien tot vijftien procent meer dan vorig jaar. Vooral reizen, telecom en kleding is populair onder de internetshoppers. Bovendien blijken steeds meer vrouwen een webwinkel te starten. Dat is ook best logisch, want het zijn ook vooral vrouwen die op internet shoppen. Onder hen is dus een flink aantal dat van hun hobby hun werk maakt. Inmiddels wordt meer dan 42 procent van de internetshops gerund door een vrouw.

Facebook

De economische malaise krijgt dus niet echt vat op e-commerce. Er waren dan ook volop ontwikkelingen en trends de afgelopen periode. Volgens e-commerce-expert Ray Bogman van Jira ICT is social commerce in opkomst. Hierbij haken webwinkels in op het succes van de sociale netwerken. Ze gaan actief op zoek naar klanten op sociale media of openen er zelfs een winkel. In de meest eenvoudige vorm gaat het om de bekende Like-knop van Facebook. Hiermee kan een klant laten blijken dat hij een bepaald product of bepaalde webwinkel interessant vindt. Maar het kan veel verder  gaan. De eerste webwinkels bouwen hun webshop inmiddels binnen Facebook. Bogman: “Daarvoor is een speciale taal ontwikkeld met de naam FBML. Het is een soort HTML, maar dan voor Facebook. De afkorting staat voor FaceBookMarkupLanguage. Daarmee kun je extra’s toevoegen aan de sociale netwerksite. Bijvoorbeeld een winkel.” Er zijn nog niet zo heel veel voorbeelden van dit soort winkels, maar een aansprekende is Pampers. De luiers zijn verkrijgbaar via een webshop die in zijn geheel is geïntegreerd binnen Facebook. Voor de gemiddelde Nederlandse ondernemer is zo’n uitgebreide shop waarschijnlijk een brug te ver, maar er zijn ook wat kleinschaliger mogelijkheden. Zo gebruikte de zonnenbrillensite Eye-wear.nl de internetdienst Payvment om een webshop in Facebook te bouwen. Payvment is nog in de betafase en is (voorlopig) gratis te gebruiken. Het zorgt voor een extra tabje op je Facebook-pagina met de titel ‘shop now’. Het afrekenen gaat via PayPal.

Uitbreidingen

Volgens Bogman kan social commerce het komend jaar wel eens een vlucht nemen. “Door via sociale netwerken te verkopen, gebruik je de contacten die je hebt op die netwerken om jeproducten te verkopen. Je komt dus heel makkelijk in contactmet je klanten.” Jira ICT levert zelf webshops die de software Magento gebruiken. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf een koppeling met het open source cms Joomla met de naam Magebridge. “Hierdoor kunnen onze klanten die met sociale commerce aan de slag willen gebruik maken van de uitbreidingen voor Joomla, bijvoorbeeld JomSocial.” Een andere ontwikkeling is m-commerce, ofwel webwinkels die de mobiele telefoon gebruiken om producten te verkopen. Hier is een goed voorbeeld de website Condoom-anoniem.nl. De site won begin dit jaar een Thuiswinkel Award. De website ontwikkelde dit jaar een app voor op de iPhone, waarmee nu ook op deze mobiele telefoon besteld kan worden. Bogman: “Het zijn vooral jongeren die kopen op de mobiel handig vinden. Het sluit dus goed bij de doelgroep aan.” De webshop Condoom-anoniem.nl gebruikt de software van Magento. Hiervoor is sinds kort een uitbreiding beschikbaar, waardoor het
redelijk eenvoudig is om een app te ontwikkelen. “Voor Magento is mobiel een belangrijk speerpunt”, zegt Bogman. “Over een jaar of twee zal dat booming business zijn”, verwacht hij. Er zijn meer apps voor mensen die online willen winkelen. Een goed voorbeeld is de app Streepjescodescanner voor de iPhone, ontwikkeld door Hardware.info. Daarmee kunnen consumenten in de winkel een barcode op een verpakking scannen en checken wat hetzelfde product elders kost. Ook kan er informatie over het product en reviews worden opgevraagd. Het is een slimme manier waarop de virtuele en fysieke wereld aan elkaar gekoppeld worden. Naast een iPhone-app is er ook een Android-versie beschikbaar voor telefoons die het Googlebesturingssysteem gebruiken. Eenzelfde soort applicatie bestaat er ook voor Bol.com. Dit is de app Shopzoeker. Ook hiermee kun je een barcode scannen, waarna de app in de database van Bol.com op zoek gaat naar de informatie en prijs bij deze webwinkel. De mogelijkheden zijn eindeloos: in Amerika is zelfs een app verkrijgbaar die tekst van een boek scant en daarna de database van Amazon doorzoekt om te achterhalen welk boek het is.

Google Shopping

Het komende jaar denkt Bogman dat Google zijn intrede gaat doen op de Nederlandse e-commerce markt. In Amerika is Google Shopping al een bekend begrip. Daarmee kan op producten worden gezocht, waarbij internetters niet alleen informatie over het product krijgen, maar ook direct de beste prijzen en reviews van andere gebruikers. Daarmee lijkt Google Shopping op websites als Kieskeurig en Vergelijk.nl. “Dat Google nu ook met zo’n dienst komt, is best een beetje eng. Google breidt zich steeds verder uit.” Bogman voegt er aan toe dat Magento standaard over een productfeed beschikt om Google te voorzien van informatie. De dienst Google Shopping is onlangs in Frankrijk al van start gegaan. Het was de eerste lancering buiten de VS. Webwinkels kunnen de productfeeds aanleveren, waarna de productrestulaten verschijnen op Google. Via Google Checkout - het afrekensysteem van Google - kunnen de producten direct worden gekocht. Naast Magento is er meer software om een webshop te starten. Met name Prestoshop is een belangrijke concurrent. “De community is heel Frans georiënteerd, maar het wordt steeds internationaler. Ze zijn nu versie 2.0 aan het bouwen. Dat  wordt helemaal van nul af gedaan. Ze willen niet tegen het probleem aanlopen dat ze met een achterhaald systeem zitten. Ze richten zich in 2.0 onder meer op cloud computing,” legt Bogman uit.  “Daarmee kun je bij grote drukte snel extra serverruimte bijzetten. Je hebt geen last meer van shared hosting problematiek. Performance-problemen behoren daarmee tot het verleden. En dat is belangrijk, want Google gaat in zijn zoekresultaten steeds vaker de performance van een site meenemen. Vroeger was SEO (Search Engine Optimalisatie) alleen iets voor marketeers, maar nu is het dus ook iets voor technici.”

Mislukken

Er zijn ook veel webwinkels die kiezen voor een online-aanbieder van webwinkelsoftware. Voorbeelden zijn Mijnwebwinkel.nl, Shoptrader, Professionele- Webshop.nl en 123webshop.nl. Het starten van een webwinkel is met deze webdiensten bijzonder laagdrempelig. Michiel Gerritsen van Shoptrader zag het afgelopen jaar veel nieuwe klanten. “Het zijn veel mensen die vanuit huis een webwinkel willen beginnen, maar er zijn ook echte fysieke winkels bij die met een onlineshop willen starten.” Dat een webwinkel niet even ‘erbij’ gedaan kan worden, blijkt bij velen al snel. “Sommige zijn er heel serieus mee bezig, maar je ziet er toch ook wel veel mislukken.” Deze onlinewebdiensten zijn een voordelig alternatief voor software als Magento, waarvoor vaak een flinke prijs betaald moet worden. Bogman erkent de voordelen, maar ziet ook bezwaren. “Het is belangrijk om te bedenken wat je wilt. Magento is op vrij makkelijke wijze uit te breiden dankzij modules. Zo heb je snel een couponcode of reviews
en kun je internationaal uitbreiden. Dat kan niet altijd bij dit soort webdiensten.” Gerritsen ziet juist voordelen van de onlinewebdiensten. “Magento is heel uitgebreid. Het is geschikt voor hele grote shops. Dat is voor onze klanten vaak wat te veel. Onze shops zijn voor onze klanten goed te snappen. Met Magento zou dat een probleem kunnen zijn.” De populariteit van webshops en meer in het bijzonder Magento zorgt ook voor een minder goede ontwikkeling, zegt Bogman. “De bekendheid van Magento heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer mensen bijkomen die zeggen Magentospecialist
te zijn. Maar dat is lang niet altijd het geval. We komen in de praktijk nog wel eens verhalen tegen van winkeliers die in zee zijn gegaan met beunhazen die de winkel niet stabiel opleveren. Ik zie soms advertenties waarin staat dat ze voor 1500 euro een Magento-shop kunnen leveren. Maar dat is echt niet mogelijk. Het begint bij zo’n 5000 euro. Maar belangrijker nog is het om je te realiseren wat er daarna bij komt kijken. Veel webwinkeliers starten een shop zonder dat ze een idee hebben wat er nog moet gebeuren zodra ze de webshop hebben. Denk bijvoorbeeld aan zaken als SEO en Google Adwords.”

Home Blog Interview met Magento Consultant Ray Bogman in Winmag Pro